Free Porn
xbporn

deneme bonusu veren siteler

Portal de Continguts Digitals de Ràdio Marina

L’N-II a l’Alt Maresme perd un 33% del trànsit un any després de la fi dels peatges


Tot just a finals d’aquest mes d’agost es compleix un any de la fi dels peatges a les autopistes C-32 i AP-7. Durant aquest temps, el trànsit que suporta la carretera N-II al seu pas per la comarca del Maresme s’ha reduït de forma notable, especialment al nord del Maresme. Segons dades del mes de maig del Servei Català de Trànsit, la reducció de la circulació de vehicles ha estat d’entre el 30 i el 40% en funció del tram i on més s’ha notat ha estat a les poblacions de l’Alt Maresme. En aquest punt la via ha perdut un 33% del trànsit habitual, el que suposa uns 11.000 vehicles menys. I d’aquests n’hi ha 8.500 que ara utilitzen l’autopista en lloc de l’N-II. Un dels municipis que més ha notat aquesta reducció ha estat Calella, segons ha explicat el regidor de Mobilitat Josep Torres.

Aquestes dades és corresponen força amb les previsions que es van fer abans de l’aixecament de les barreres dels peatges. Tot i això, des del Departament de Territori i Sostenibilitat confien que en els pròxims anys augmenti el nombre de vehicles que abandonen la carretera N-II per als seus desplaçaments diaris.

Per tal que això sigui possible serà clau l’execució dels nous enllaços per connectar l’N-II i la C-32 al llarg del Maresme, uns treballs valorats en 60 MEUR però que encara no tenen un calendari clar. En total, a la comarca es faran sis nous accessos a la C-32 (Alella-Masnou, Teià, Premià de Mar, Vilassar de Mar, Canet i Calella) i se’n milloraran dos més (Sant Andreu de Llavaneres i Pineda de Mar). Quan estiguin fets, apunta el regidor calellenc, s’hauria de derivar encara més trànsit cap a l’autopista. Torres aspira a que el trànsit de l’N-II caigui a la meitat “en algun moment”.

Reaprofitar els antics peatges per generar activitat econòmica

Una altra de les transformacions pendents és el reaprofitament de l’espai que ocupaven els antics peatges. En aquest mesos s’han eliminat les cabines centrals de pagament i s’han definit els nous carrils però a banda i banda de la via encara queda el record físic de l’antiga C-32 de pagament.

El Govern té un projecte per convertir aquests espais en plantes fotovoltaiques, però hi ha Ajuntaments que també hi volen dir la seva. És el cas d’Arenys de Mar, que ha enviat una proposta al Departament de Territori i Sostenibilitat per poder gestionar un espai que consideren “infrautilitzat”.

L’alcaldessa d’Arenys de Mar, Annabel Moreno, demana poder convertir l’espai de les cabines de l’antic peatge de la sortida d’Arenys en sentit nord en un aparcament que inclogui també una àrea per a autocaravanes. D’aquesta manera es vol fer front a la manca d’aparcament al municipi i potenciar també un tipus de turisme inexistent fins ara al poble.

Menys ingressos per l’IBI de l’autopista

La cara negativa de la fi dels peatges és la caiguda d’ingressos en concepte d’IBI que han patit els Ajuntaments. En el cas del Maresme, l’import total de la factura és de 2,9 MEUR i els municipis més afectats són Mataró (377.000 euros), Arenys de Mar (368.000 euros), Palafolls (277.000 euros), Sant Pol de Mar (276.000 euros) o Calella (224.000 euros).

En el cas de Palafolls, per exemple, l’impacte és molt gran, ja que es tracta d’un dels consistoris més petits, amb un pressupost anual que està al voltant dels 10 MEUR. “L’impacte ha estat enorme i ha comportat pràcticament la desaparició de la partida d’inversions amb recursos propis”, lamenta l’alcalde, Francesc Alemany.

El 2022, Palafolls no pot fer front a cap inversió que no arribi a través de subvencions d’administracions supramunicipals i això ha obligat a deixar aparcats projectes que havien esdevingut reivindicacions històriques i que el govern municipal havia posat en agenda per poder començar a desenvolupar aquest mandat.

A més de l’impacte de l’IBI de la C-32, Alemany recorda que les finances públiques també s’han vist minvades per l’anul·lació de l’impost de la plusvàlua o la gestió de la covid. En el cas de Palafolls, a més, a això s’hi afegeix el greu impacte del temporal Gloria a principis de mandat. Per al 2023, diu, caldrà tornar a “redefinir” prioritats: “No és més que la gestió de la misèria”.

Antic peatge d’Arenys de Mar. Foto: Jordi Pujolar/ACN

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

El més llegit