Els nous trens de Rodalies entraran en funcionament d’aquí a un any i mig. És a dir, al 2025. Així ho han anunciat aquest dijous la ministra de Transports, Raquel Sánchez, i el president de Renfe, Raúl Blanco, en una visita a la planta d’Alstom, responsable de fabricar part d’aquests nous combois. L’altra part de la construcció és a càrrec de Stadler i de CAF.
A Catalunya hi haurà 101 trens nous. Renfe ha destacat que els nous combois tenen capacitat per a 900 passatgers, uns 200 més que els actuals. A més disposen de més portes i més accessibles, a nivell d’andana, fet que agilitza l’entrada i sortida. Els trens nous també estan preparats per circular en doble composició, de manera que en hora punta es preveuen capacitats de fins a 1.800 persones. En la línia dels dissenys ja presentats a Stadler, es preveu més espai per a bicicletes i cotxets infantils, endolls USB i connexió wifi.
A llarg termini confien que això permetrà reduir el temps d’aturada i incrementar la freqüència de pas. Mentre la Generalitat reclama el traspàs del servei, Blanco ha insistit en defensar que “Renfe ha estat, és i serà l’operador ferroviari líder a Catalunya”.
Segons dades de Renfe, el servei de Rodalies opera actualment amb 270 combois. D’aquests, se’n substituiran 56. L’operadora començarà a canviar els trens més antics, que tenen entre 20 i més de 30 anys, i que operen principalment a l’R2 i al serveis regionals de Tarragona i Terres de l’Ebre. A mesura que avanci el desplegament dels nous trens, se n’incorporaran a totes les línies “on sigui necessari”. Quan culmini la implantació d’aquest nou model, Renfe calcula que hi haurà en circulació 315 trens.
Foto: ACN