Avui, 11 de maig, el món de la música recorda una de les seves pèrdues més doloroses. Fa exactament 45 anys (1981), moria a Miami Bob Marley, el Rei del Reggae, amb només 36 anys. Ingressat al Jackson Memorial Hospital, el músic jamaicà deixava enrere una carrera meteòrica que el va convertir en una icona global i el principal ambaixador del moviment rastafari.
Primer com a líder de The Wailers i després en solitari, Marley va signar himnes immortals com “No Woman, No Cry”, “Jamming” o “Redemption Song”. El seu impacte comercial és aclaparador: el recopilatori Legend (1984) és l’àlbum de reggae més venut de la història, amb més de 25 milions de còpies. En total, les seves vendes superen els 75 milions de discos, xifra que el consolida com un dels artistes més influents de tots els temps.
D’altra banda, en l’àmbit català, el 11 de maig també ens recorda el fenomen d’Els Catarres. El grup va fer història l’any 2011 amb la publicació de “Jenifer”, una cançó que narra l’amor entre un “noi de la ceba” i una noia de l’extraradi. Aquest èxit va marcar un abans i un després en la indústria musical catalana, demostrant el poder de la viralitat a YouTube i les xarxes socials per triomfar sense el suport d’una discogràfica tradicional. En el seu desè aniversari, la banda va actualitzar el tema amb una col·laboració amb Figa Flawas, adaptant-lo als nous ritmes urbans i electrònics.



