El Departament de Territori ha fet aquest dilluns l’enèsima reunió amb alcaldes del Maresme. El reclam principal de la trobada era la pacificació de la carretera N-II. La consellera Esther Capella assegura que la transformació de la via serà una “realitat” gràcies a l’acord de pressupostos perquè “obliga” l’Estat a finançar les obres.
Gairebé 14 anys després del traspàs de la titularitat de la carretera N-II al seu pas pel Maresme, la inversió per transformar-la en un vial urbà sembla ara garantida. Així ho ha explicat la consellera Esther Capella als alcaldes del Maresme. A la trobada s’han donat detalls de les actuacions recollides en el protocol d’encomanes de gestió acordat amb l’Estat.
La inversió prevista al Maresme és de 384 milions d’euros. Aquests diners es destinaran, majoritàriament, a l’àmbit viari i a les actuacions de la carretera N-II. Ara bé, per pacificar l’N-II, també s’actuarà sobre la C-32, un cop alliberada de peatge. Del total de la inversió, hi ha 25 milions que invertirà Adif en la xarxa ferroviària. Aquestes inversions, però, no estan definides.
Set nous accessos a l’autopista i un carril bici a l’N-II
Pel que fa a les actuacions a les carreteres, els responsables de Territori han recordat els ja anunciats nous accessos a la C-32. Territori es va comprometre a aquestes accessos ara fa dos anys quan la via es va alliberar els peatges de l’autopista. Se’n faran de nous a Alella, Teià, Premià de Mar, Cabrils, Canet i Calella. A més, es completarà l’enllaç de Llavaneres en direcció Girona.
En els nous accessos, la inversió prevista és de 90 milions i la previsió és que aquestes obres permetin reduir el trànsit de l’N-II en 10.000 vehicles cada dia. Tot i que no hi ha calendari, els primers que es farien serien els del Baix Maresme, que ja s’han pogut avançar amb els ajuntaments. Així, Territori assegura que la redacció dels projectes es podria licitar el 2024.
També es faran noves rotondes als actuals enllaços d’Alella, Arenys i Llavaneres per millorar la mobilitat en aquests punts. La inversió en aquestes tres obres seria d’uns 3,7 milions d’euros. Addicionalment, el conveni pactat amb l’Estat preveu millores a la connexió entre la C-60 i la C-32 a Argentona. També a la connexió entre la C-32 i l’N-II al polígon Vall de Gata d’Arenys de Mar.
Reducció de carrils i instal·lació de plaques solars
En l’àmbit de l’autopista, per a l’any vinent es preveu l’inici de les obres de desmantellament de les àrees de peatge que encara hi ha dempeus. Les obres tindrien un cost de 5 milions i es preveu que en una segona fase es puguin adequar aquestes àrees per a nous usos, com la generació d’energia verda a través de plaques fotovoltaiques.
Pel que fa a l’actuació a l’N-II, la principal transformació passa per la reducció de carrils de circulació, l’ampliació de voreres per a la integració de l’actual carretera a l’entramat urbà dels pobles i la construcció d’un carril bici que travessi la comarca de punta a punta. En total es preveu la transformació de 40 quilòmetres de carretera i una inversió de 80 milions.
Com passa amb els nous accessos de la C-32, el tram més “avançat” per a la transformació de l’N-II és el del Baix Maresme, un tram d’uns 14 quilòmetres, així com alguns trams més petits en punts concrets de la comarca, com el tram Mataró-Llavaneres, Arenys de Mar, Canet-Sant Pol i Sant Pol-Calella.