Ryanair mantindrà nou rutes a l’aeroport Girona-Costa Brava aquest hivern. Ara bé, creixerà un 33% en freqüències fins a arribar als 56 vols setmanals. En relació amb l’any passat hi ha tres destins que cauen del llistat i tres més que s’hi incorporen. La mànager de la companyia a l’Estat, Elena Cabrera, ha avançat que Ryanair posa aquest hivern 250.000 bitllets a la venda i que l’objectiu és continuar creixent a Girona amb l’horitzó d’arribar als 3 milions de passatgers el 2030.
Des de la terminal de Vilobí d’Onyar, Ryanair hi continuarà operant nou rutes durant la temporada d’hivern (des del darrer cap de setmana d’octubre a finals de març). Això sí, amb relació a l’hivern passat hi ha canvis. Perquè n’hi ha sis que es mantenen i tres que canvien. Les primeres són Brussel·les-Charleroi, Karlsruhe-Baden Baden, Cracòvia, Weeze-Düsseldorf, Pisa i Londres-Stansted. En canvi, a partir de novembre l’aerolínia ja no volarà a Màrraqueix, Belfast ni Birminghan; però, per contra, sí que ho farà a Beni Mellal (Marroc), a Eindhoven (una ruta que ja havia ofert anteriorment) i a Wroclaw (on va començar a operar aquest febrer).
Créixer un 33% en freqüència
Allò que creix, però, són les freqüències. En total, l’oferta s’incrementa un 33%, cosa que es traduirà en 56 vols setmanals (el 2023 van ser-ne 42). La mànager de Ryanair a l’Estat ha destacat que la companyia continuarà tenint dos avions amb base a l’aeroport de Girona i que posarà a la venda 250.000 bitllets per a aquesta temporada d’hivern.
Elena Cabrera també ha destacat que l’objectiu de Ryanair és continuar creixent a Vilobí i que, dins el pla estratègic per als pròxims anys hi ha l’objectiu d’arribar als 3 milions de passatgers de cara al 2030. L’any passat, des de l’aeroport de Girona se’n van transportar 1,7 milions. Aquest creixement, de retruc, es traduirà en un o dos avions més basats a la terminal.
Repensar les taxes
La mànager, però, també ha admès que la política de taxes aeroportuàries d’Aena pot ser un fre per a aquest creixement. Sobretot, en aeroports petits i regionals com el de Girona. Perquè si el gestor estatal vol apujar de mitjana un 0,5% les taxes per al pròxim 2025, aquest percentatge no s’aplicarà de manera homogènia arreu de la xarxa d’aeroports.
“Ens trobem que en el cas de Girona l’augment de taxes serà de l’1,4%, mentre que en aeroports grans com el de Barcelona, s’abaixaran un 0,2%; això és incomprensible”, ha subratllat Cabrera. Aquí, el president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, s’ha alineat amb la seva demanda i, en nom de la Taula Estratègica de l’Aeroport, que també engloba la Generalitat i la Cambra de Comerç, ja ha anunciat que demanarà reunir-se amb el president d’Aena per demanar-li que repensin l’estratègia.
“No és una bona notícia que s’apugin taxes als aeroports petits i que, per contra, es baixin als grans que ja estan saturats, perquè això no ens beneficia”, ha dit. “Si fem un esforç per promoure l’aeroport de Girona i part d’aquests diners acaben anant a Aena, no s’estan fent les coses bé”, ha afegit (en relació amb els 1,6 milions que l’associació hi destina anualment, bona part dels quals van a parar a Ryanair).
Posar deures
Noguer ha destacat que “l’aposta clara” que Ryanair fa per Girona aquesta temporada d’hivern contribueix a “desestacionalitzar” l’aeroport, i s’ha mostrat convençut que aquest 2024 -també, sumant les altres companyies- es tancarà superant els 2 milions de passatgers (acostant-se així i igualant les xifres prepandèmia dels anys 2018 i 2019).
El president, a més, també ha dit que l’objectiu és que aquesta xifra no tan sols es consolidi, sinó que es vagi incrementant en propers exercicis. “I perquè això sigui així ens hi ha d’acompanyar tothom; Aena, el primer”, ha insistit.
Noguer, però, també ha posat deures a Ryanair. I ha demanat a la companyia que treballi per connectar la terminal de Vilobí d’Onyar amb capitals i grans ciutats europees (com Roma, Milà, Frankfurt, Amsterdam, Oslo o Copenhaguen), a més d’estudiar la possibilitat de recuperar vols domèstics.
Amb relació a aquests últims, Cabrera ha explicat que “es pot estudiar de cara al futur”, i ha recordat que ja n’hi havia hagut des de Girona (amb relació al de Santiago de Compostel·la). També, deixant clar que allò que guia Ryanair a l’hora d’operar rutes és assegurar-se que l’ocupació dels vols sigui superior al 90%.
L’estació de l’AVE, “addicional”
Per últim, la mànager de Ryanair ha explicat que per a la companyia la futura estació de l’AVE a l’aeroport és “addicional”. “No hi comptem de cara al futur creixement de la companyia; si hi és serà genial i serà benvinguda, però a priori no impactarà en l’operativa”, ha dit Cabrera.
El delegat del Govern, Xavier Guitart, sí que ha volgut subratllar que l’estació per a ells és “molt important” per enllaçar la terminal de Vilobí d’Onyar amb Barcelona i Madrid, i que des de la Generalitat hi seguiran “apostant”. I finalment, el president de la Cambra de Comerç de Girona, Jaume Fàbrega, ha volgut puntualitzar que al costat de la promoció turística hi ha també l’empresarial, perquè l’aeroport Girona-Costa Brava permet “facilitar a les empreses del territori anar a nous mercats o vestir aquells en què ja hi tenen presència”.