La poca fiabilitat de Rodalies ha fet augmentar el nombre d’usuaris que utilitzen les xarxes de bus interurbà. És el cas de les línies del Maresme, que es col·lapsen per la desconfiança dels usuaris en l’R1. Segons la Generalitat, fins a l’octubre s’ha registrat un increment mitjà del 26% de la demanda en el servei de bus interurbà, tot i que Territori ho atribueix a “molts factors”, com els descomptes del 50%.
Precisament aquest dijous, CCOO manté una vaga en el sector del transport de viatgers per denunciar el bloqueig en les negociacions per avançar l’edat de jubilació dels conductors. Segons el sindicat, bona part de la plantilla està envellida, i això, unit a l’augment de feina per la creixent demanda, tensiona alguns dels serveis i augmenta la perillositat a la carretera. Els usuaris consultats per l’ACN també avisen de problemes.
Saturació a la línia entre el Maresme i Barcelona amb passatgers que es queden a terra
A la costa del Maresme, la línia de bus que connecta la zona nord de la comarca amb Barcelona pateix problemes de saturació. En hora punta els vehicles van “bastant plens” i sovint quan arriben a Sant Pol de Mar, que és l’última parada abans d’agafar l’autopista, hi ha passatgers que es queden a terra. “Algun cop m’he quedat tirat i he hagut d’agafar el tren perquè el conductor ja no et deixa pujar”, explica en Gerard Villa, un dels usuaris habituals de la línia.
Un altre viatger afirma que la situació és cada vegada més recorrent perquè l’R1 de Rodalies “va fatal” i això provoca que més gent aposti per l’autobús com a mitjà de transport prioritari. “Si no puc pujar al bus i he d’agafar el tren ja faig tard a la feina”, es lamenta César Navarro, un advocat de Sant Pol que treballa a Barcelona i que fa front diàriament a aquesta incertesa.
La queixa “no ve d’ara”, ja fa anys que s’arrosseguen problemes
Coincideix amb el diagnòstic l’alcaldessa de Sant Pol, Montserrat Garrido, que assegura que el servei de Rodalies en hora punta és “horrorós”. Això, de retruc, diu que provoca el col·lapse a les línies de bus. Usuaris i ajuntament afirmen que la queixa “no ve d’ara” i que ja fa anys que s’arrosseguen problemes. En aquest sentit, Garrido assegura que té el compromís de la Generalitat perquè s’implementin millores el 2025: “Espero que no m’ho diguessin per fer-me callar”.
De fet, el passat 11 de novembre, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, va admetre que el servei de la xarxa d’autobusos interurbans a Catalunya pateix “saturació” i és “millorable” i va anunciar que el Departament de Territori invertiria 4,4 milions d’euros en la xarxa de busos interurbans. Aquest import, però, cobreix la meitat de les necessitats del servei.
Sobre les opcions de millora, l’alcaldessa de Sant Pol de Mar apunta a l’ampliació del nombre de viatges en hora punta o a la incorporació a la flota vehicles de major capacitat, capaços d’absorbir la demanda real. Garrido també planteja mantenir durant tot l’any els horaris d’estiu, quan l’oferta és més àmplia per donar resposta a l’augment de població de l’alt Maresme per la temporada turística.
“El bitllet senzill és la porta d’entrada”
A la Selva Marítima, la situació és si fa no fa tres quarts del mateix. Hi posa veu el soci de la PTP i representant de la Plataforma del Tren-tram, Àngel Aguilera. “Tenim un buit tarifari que encareix molt el preu dels bitllets i ens deixa en una situació de desequilibri territorial”, diu en referència a la integració.
Per posar-hi xifres, un bitllet senzill per anar i tornar de Lloret de Mar a Girona costa 11,20 euros. I si es compra un abonament de deu viatges vàlid per a quatre mesos (la T10/120), surt a 13,75 euros. Això, precisa Aguilera, tenint en compte que està bonificat en un 50%, i que no se sap si el descompte es mantindrà. “El bitllet senzill és la porta d’entrada per captar viatgers cap a l’autobús, i aquest preu fa de barrera”, lamenta.
A més, el portaveu de la PTP també lamenta que, si bé la línia fins a Girona “té les freqüències adequades”, no passa el mateix quan allò que es vol és anar cap a l’interior de la comarca. Per exemple, fins a Santa Coloma de Farners o Amer. De fet, d’autobusos que ressegueixin la C-63 i enllacin amb Olot passant per aquests municipis només n’hi ha dos al dia, que opera Teisa.
Preus elevats i incapacitat de pagar amb mitjans electrònics
Són també dels pocs que fan parada dins el nucli de Sils i que permeten arribar fins a la seva estació de tren. L’altra operadora, Sagalés, que connecta Lloret amb Girona, ofereix tres serveis al dia fins a l’interior del poble (perquè la resta s’aturen a prop del giratori de l’N-II). “Això va en contra de la intermodalitat”, lamenta Aguilera.
Pau Lladó reclama que els horaris s’adeqüin per fomentar la intermodalitat. En aquest cas, amb el tren i l’estació de Flaçà (Gironès). “No pot ser que l’últim comboi arribi a l’estació a tres quarts d’onze de la nit i l’autobús passi a dos quarts; perquè si algú necessita tornar des de la Selva, l’única alternativa que li quedarà serà agafar un taxi”, conclou.
Centrant-se en les connexions amb la resta de la Selva marítima -és a dir, des de Lloret fins a Blanes o Tossa de Mar– el soci de la PTP explica que, tant a primera hora com també coincidint amb l’horari escolar, els busos “solen anar carregats”. I lamenta, novament, els preus. Un bitllet senzill d’anada i tornada entre Lloret i Blanes costa 5,20 euros. I un abonament de deu viatges, 9,35. “A més, en aquest cas, a l’autobús no es pot pagar amb targeta o mitjans electrònics; s’ha d’anar a taquilla”, conclou.