Al matí360 de Ràdio Marina, en Josep Borrell, arriba amb La nova normalitat. Avui, sobre la importància de servir un bon té.
“Bon dia, Josep Lluís, i audiència,
Avui porto un regal per tots els oients d’aquesta casa que tinguin, gestionin o treballin en un bar. Un regal que potser us semblarà que té gust de llimona, però no oblideu el que em deia ja fa molts anys una persona també d’aquesta emissora que de màrqueting hi entenia una bona estona: “una crítica és un regal”.
Us poso en situació, dos dies seguits del passat cap de setmana vaig anar a fer un té a dos bars diferents i a tots dos em van servir una tassa tapada amb un paquetet de plàstic tancat on a dins hi havia el sobret de la infusió. Us faig una mica d’espòiler: ho trobo horrorós! Però no per la ‘cutresa’ de la presentació, que també. Ni per la poca cura de l’atenció al client, que també. Si no pel menyspreu que implica cap a la mateixa percepció del valor que aquells bars en qüestió mostren cap a si mateixos.
Amigues i amics dels bars, feu-vos aquesta pregunta: perquè algú que pot anar al súper o a l’herboristeria a comprar-se una bossa de té o d’infusió i servir-se-la a casa seva per vint cèntims d’euro hauria de decidir venir al vostre bar i gastar-se’n 2? Anar al bar a fer un cafè, una cervesa, un entrepà o una infusió és una experiència diferent de fer-se un mateix tot això a casa. La diferència rau en el fet que t’estalvies la feina, la neteja i, des del meu punt de vista, sobretot que sortir per prendre alguna cosa que et serveix algú ben amablement és radicalment millor que fer-se la mateixa infusió a casa i prendre-se-la mirant la paret.
Aquest valor, que pot semblar tant intangible com real, es perd quan el que et posen davant és una tassa amb aigua calenta tapada amb un sobre tancat. Ni tan sols s’han pres la molèstia de preparar-te la infusió!
És com si algú us portés la càpsula de cafè perquè te la fessis un mateix (cosa que ja passa en alguns llocs) o el pa perquè te’l xuquéssis amb tomata (cosa per la qual alguna gent paga més i tot en alguns restaurants!).
Un efecte secundari sobre el qual molt poca gent ha pensat: us heu adonat que quan serviu una tassa amb aigua tapada per un sobre, esteu fent un anunci gratuït d’una marca d’infusions que al lineal del súper pot ser la vostra competència? Com deia aquell… reflexionem-hi, si-us-plau.
Us llanço un prec: sigueu conscients del que us dona valor com a bars, restaurants o establiments d’hostaleria. No aprofiteu aquestes petiteses per perdre ocasions de recordar als vostres clients que els estimeu i que voleu que tornin. Ni regaleu la vostra marca per estalviar-vos una tetera que podeu amortitzar durant anys, o més.
No deixeu perdre l’afecte que teniu pels vostres clients obligant-los a fer-se ells mateixos la infusió com si això fos una cosa bona o desitjable. Sí, em direu que gairebé tothom ho fa i que això ja forma part de la nova normalitat. Però no té per què ser així.”