El Grup Enderrock i l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC) han presentat ‘L’Anuari de la Música’. Com han apuntat, enguany l’informe recull uns resultats “històrics” pel que fa a les xifres de la industria catalana del directe el 2022. El nombre d’espectadors s’ha enfilat fins a 15 milions i la facturació ha augmentat en gairebé un 60% respecte al 2021. Tot i això, remarquen que es tracta d’un fet clarament influenciat per la pandèmia. L’anuari també recull una aposta històrica pel gènere, amb una presència de dones que se situa en un 45% als principals festivals. Per contra, els cartells han programat menys artistes catalans que mai, amb només un 26%, dels quals tan sols un 17% actuava en aquesta llengua.
Tal com recull el document, les dades mostren que el 2022 s’ha superat la crisi que va viure la indústria musical catalana quan el 2020 va tocar fons a causa de la crisi provocada per la pandèmia, de la covid. Ho ha fet remuntant totes les xifres prepandèmiques del 2019. L’única excepció són les sales de concerts, que es troben en una situació particular. En aquest sentit, tant la música en directe com els segells discogràfics han aconseguit bons resultats i la projecció de l’escena s’ha vist reflectida en dos grans fenòmens mundials, que han estat els darrers treballs i les gires d’artistes com Rosalia o Bad Gyal.
Un 2023 de retorn a la normalitat
Segons el director editorial del Grup Enderrock, Lluís Gendrau, es pot considerar que l’any passat va ser “el millor de la història”. “Un any excepcional que registra xifres molt per damunt de la mitjana que s’atribueixen: per un costat pel final de la covid, així com la coincidència d’any electoral”, ha explicat durant la presentació de l’anuari. Un fet que, ha afegit, “fa pensar que al 2023, tot i que s’esperen resultats positius, hi haurà un cert retorn a la normalitat”.