Portal de Continguts Digitals de Ràdio Marina

La Generalitat recupera la gestió de l’Eix Transversal


El Departament de Territori ha recuperat aquest diumenge, 1 de gener, la gestió de l’Eix Transversal. Això ha passat després que, el passat mes de maig, el Govern anunciés que avançaria l’extinció de la concessió a càrrec de Cedinsa. La via C-25 transcorre entre Cervera i Caldes de Malavella i té una longitud de 153 quilòmetres. A més, uneix fins a 35 municipis de les demarcacions de Girona i Lleida a través de les comarques centrals.

Actualment, aquesta via registra un trànsit diari d’uns 16.000 vehicles diaris de mitjana, dels quals un 23% són pesants, tot i que en alguns trams creix fins als 22.000 vehicles diaris, dels quals 32% pesants. Amb tot el Govern ha previst una partida de 62 milions d’euros en quatre anys per a la gestió i manteniment de la C-25.

La Generalitat activa una de les finestres d’oportunitat

El Departament d’Economia, encapçalat per l’aleshores conseller Jaume Giró, va explicar el mes de maig passat que aprofitaria una de les finestres d’oportunitat per liquidar la concessió fixada en el contracte amb Cedinsa. Això ha suposat, per al Govern, desemborsar 479 milions d’euros a l’empresa. Tot i que inicialment Economia va assenyalar que recorreria al FLA, l’operació s’ha finançat finalment amb romanents de tresoreria. L’actual consellera, Natàlia Mas Guix, va assegurar que suposaria l’operació d’estalvi “amb més impacte” de l’última dècada.

La Generalitat va posar en servei el traçat de l’Eix Transversal el 1997 i deu anys més tard va formalitzar el contracte amb la concessionària. Aquest incloïa el desdoblament de la via –treballs que van finalitzar el 2013- i la seva explotació fins al 2040. En el seu plec de clàusules del contracte, s’hi preveien tres dates en què la Generalitat tenia la possibilitat de trencar “unilateralment i sense justificació” la concessió, previ pagament d’un denominat “preu de reversió”.

Les dates per fer efectiva aquesta resolució anticipada, que no suposava cap penalització, coincideixen amb els anys 2017, 2022 i 2027. Fa cinc anys, ja es va intentar posar fi a aquesta concessió viària, finançada a través d’un peatge a l’ombra. En aquella ocasió, no es va poder fer efectiva la intenció de l’Executiu, de manera que es va tornar a intentar aquest any passat.

Cedinsa va recórrer la decisió al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC). A principis d’octubre, però, el TSJC va descartar aplicar mesures cautelars per aturar la reversió de la concessió a mans de la Generalitat.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

El més llegit