Portal de Continguts Digitals de Ràdio Marina

La C-63 és una de les vies gironines que acumula més accidentalitat aquest 2022

Les morts en accidents de trànsit a les carreteres gironines han augmentat un 33% en el que portem d’any en comparació amb el mateix període del 2019, el darrer any comparable perquè no hi havia restriccions de mobilitat relacionades amb la pandèmia. El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha explicat en una compareixença a la Comissió d’Interior que la de Girona és l’única demarcació amb una tendència a l’alça. Al global de Catalunya, el nombre de víctimes mortals s’ha reduït un 12%.

Trànsit i Mossos atribueixen la situació a diversos factors com el turisme (perquè ha incrementat la sinistralitat durant els mesos d’estiu), la presència d’animals a l’asfalt -a la Selva hi hagut diversos sinistres provocats per la presència de senglars a la via- i la manca de carreteres desdoblades perquè la majoria són xocs frontals.

El director del Servei Català de Trànsit ha subratllat que, en sinistralitat, les dades mai poden ser bones mentre darrere hi hagi ferits i víctimes mortals. Amb aquest context, ha indicat que al conjunt de Catalunya les xifres del 2022 són “força bones” perquè hi ha hagut una reducció de prop del 12% en el nombre de víctimes mortals. En el que portem d’any, 118 persones han perdut la vida a la carretera mentre que durant el mateix període del 2019 en van ser 133. En total, hi ha hagut 108 accidents mortals en comparació amb els 126 del darrer any prepandèmia.

Per demarcacions, però, la realitat és diferent. A les comarques gironines la sinistralitat ha augmentat. El 2019 van morir 21 persones a les carreteres i aquest 2022 28 hi han perdut la vida, un increment del 33%. Les vies on es concentren els accidents són la C-63 -que creua la comarca de la Selva-, la carretera N-II i l’AP-7.

El Servei Català de Trànsit i els Mossos d’Esquadra atribueixen aquesta situació a diferents factors. D’entrada, a la mobilitat internacional. Ramon Lamiel ha explicat que a la demarcació de Girona hi ha hagut un “contra cicle”. A Catalunya hi va haver un increment d’accidents mortals durant els primers mesos de l’any fins a arribar a les 23 persones que van morir en accident a l’abril. A partir d’aquest mes, i a través de la intensificació de controls i l’adopció de mesures per reduir la sinistralitat, es van poder començar a reduir.

No va passar el mateix a les comarques gironines on hi va haver més accidents mortals els mesos de juny, juliol i agost. Segons Lamiel, això evidencia que, darrere d’aquest augment, hi pot haver el turisme i el pas de camions a través dels dos enllaços principals amb Europa com són l’AP-7 i l’N-II.

Un altre dels factors són els accidents provocats pels animals, sobretot senglars. En aquest sentit, el SCT ha precisat que preveuen posar en marxa els sensors per alertar de la presència d’animals a la carretera el 2023 i que comencin a funcionar a tres punts de les comarques gironines.

Una altra diferència entre la demarcació i altres zones del país és la tipologia d’accidents. A la xarxa viària gironina, hi ha més accidents per xocs frontals que per sortides de via. Segons han concretat durant la intervenció, només un 10% dels quilòmetres de les carreteres estan desdoblades i això fa que no hi hagi elements de seguretat que evitin que els vehicles envaeixin el carril contrari.

Per això, Trànsit i els Mossos estan duent a terme un seguit de campanyes amb més controls i mesures concretes per intentar sensibilitzar els conductors, detectar infraccions i, en definitiva, reduir la sinistralitat. Algunes d’aquestes accions van centrades a aquells grups que generen, ara per ara, més preocupació com el compliment de la normativa de descans en els transportistes o evitar atropellaments de vianants com a col·lectiu vulnerable. També han posat de relleu que hi ha alguns actuacions que ja s’han traduït en bons resultats, com ara l’ús de les motos espiell adquirides recentment.

Foto: Xavier Pi/ACN

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

El més llegit

NOTHING FOUND!