La plataforma Pares per una Educació Digna a Lloret de Mar (PEDAL) reclama solucions urgents al Departament d’Educació per resoldre una “situació límit” que viuen les escoles i instituts al municipi. Asseguren que porten anys amb “inoperància” per part dels consellers d’Educació a l’hora de gestionar les necessitats que té Lloret. El principal motiu de la tensió a les aules és l’elevat nombre de matrícula viva que hi ha, és a dir alumnes que arriben a mig curs. De fet, PEDAL assegura que el ritme d’inscripcions en matrícula viva equival a un alumne per dia. A més, creuen que no hi ha senyals per considerar que aquest ritme decreixi.
Les famílies de Lloret de Mar van enviar una carta el 15 de novembre a la consellera d’Educació, Esther Niubó, per demanar una reunió amb ella. Afirmen que avui en dia encara no han rebut resposta, per això exigeixen que resolgui amb la màxima celeritat possible la situació del municipi.
Tensió per la matrícula viva
Un dels principals factors de la crisi educativa al municipi és l’alt nombre d’alumnes que s’incorporen a mig curs, molts dels quals desconeixen el català i el castellà. PEDAL denuncia que les aules d’acollida són insuficients i que només cobreixen català, castellà i matemàtiques, sense oferir suport en la resta de matèries. A més, aquests espais només estan disponibles per a alumnes a partir de tercer de primària, deixant sense suport els més petits.
Segons la plataforma, dos anys després d’arribar a l’aula d’acollida, els alumnes passen al sistema ordinari sense haver assolit, en molts casos, un nivell de llengua suficient. Això provoca que en algunes aules hi hagi més d’un 40% d’alumnes que no entenen ni català ni castellà, la qual cosa dificulta el ritme d’aprenentatge i suposa un repte per als docents.
Escoles saturades i aules provisionals
A la manca de recursos per a la matrícula viva s’hi suma una greu sobreocupació dels centres escolars. Lloret compta actualment amb 21 “bonys”, aules provisionals instal·lades en espais no adequats. La capacitat teòrica del sistema educatiu municipal és de 2.386 places, però hi ha 3.012 alumnes matriculats, fet que implica un “incompliment sistemàtic” de les ràtios màximes i la pèrdua d’espais comuns com biblioteques o aules d’informàtica.
Davant d’aquesta situació, el passat octubre es va deixar de matricular alumnes nous en els cursos d’Infantil 4 i Infantil 5 perquè no són obligatoris i ja s’havien sobrepassat les ràtios a totes les escoles. La solució adoptada ha estat la creació d’un grup mixt d’I4-I5 a la nova escola Joan Domènech, inaugurada aquest curs amb dues línies d’I3.
Reivindicacions
La plataforma exigeix un pla de xoc per millorar la situació educativa a Lloret. Entre les seves demandes, destaquen la creació d’una aula d’acollida centralitzada, on els alumnes nouvinguts puguin rebre formació intensiva en llengua durant el primer curs. Aquesta proposta es basa en el model pilotat en vuit instituts de Barcelona, on s’han implementat aules d’acollida accelerada amb 30 hores setmanals d’aprenentatge de català i castellà.
A més, demanen un full de ruta clar per revertir la sobresaturació de les escoles, amb accions concretes i terminis de compliment. Tot i que s’ha projectat la construcció d’una nova escola, PEDAL alerta que aquesta no descongestionarà el sistema fins d’aquí a uns anys i que calen mesures immediates.
Els pares i mares asseguren que continuaran amb les seves mobilitzacions fins que el Departament d’Educació respongui a les seves peticions i garanteixi una educació digna als alumnes de Lloret de Mar.