L’Associació de Promoció del Transport Públic (PTP) ha proposat allargar la línia de tren R1 fins a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Fins ara, l’única connexió des del Maresme fins al centre universitari de Cerdanyola és a través d’un autobús o fent un seguit de transbords ferroviaris.
La PTP ha presentat aquesta proposta en el marc d’un estudi per transformar l’esquema de serveis de Rodalies. De fet, amb l’acord del traspàs de la titularitat de l’Estat a la Generalitat, el govern ha plantejat repensar el sistema actual. Així, en un document s’hi recullen diferents actuacions que no implicarien, com diuen, “grans canvis estructurals ni construcció d’infraestructures”.
Pel que fa a la línia R1, la del Maresme, el que proposen des de la PTP és que la UAB seria l’última parada de la línia, que fins ara arriba fins a Molins de Rei. Així, la R1 s’allargaria des de Molins fins a Cerdanyola Universitat, passant per Rubí i Sant Cugat.
1️⃣ Allargament de l’@rod1cat fins a Molins de Rei i Cerdanyola, traient pressió al cisallament de l’Hospitalet i donant servei entre Baix Ll. i Vallès Occ.
Els trens de Calella o més amunt acabarien igualment a l’Hosp. per no traslladar les afectacions de via única cap a l’oest. pic.twitter.com/ASeHHtp6Vm
— PTP ~ Associació Promoció del Transport Públic (@transportpublic) November 16, 2023
Una solució “poc directa”
Des de PTP apunten que el trajecte “distaria força de ser el més directe possible, ja que caldria travessar Barcelona”. Així, mateix, la proposta preveu que els trens provinents de Calella o Blanes seguissin acabant el servei a l’Hospitalet de Llobregat. Tot i així, assenyalen que allargar la R1 oferiria una alternativa ferroviària directa. Com diuen, el transbord Rodalies-Ferrocarrils de la Generalitat a plaça Catalunya, o el canvi a Arc de Triomf per agafar el comboi a Cerdanyola Universitat, són opcions que no solen baixar dels 90 minuts si s’encerta amb els horaris.
La unió ferroviària entre el Maresme i el Vallès Occidental més directa és la que preveu el projecte del Tren Orbital. Aquest tram ferroviari connectaria Mataró amb Granollers, Sabadell, Terrassa, Martorell, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú. Ara bé, aquest projecte s’ha descartat degut al seu elevat cost.