Els organitzadors del Festival Mar d’Estiu, la firma Parelelos i els Ajuntaments de Pineda de Mar i Santa Susanna, estan estudiant una nova ubicació per al festival o bé la seva cancel·lació després que aquest divendres el Govern hagi denegat el permís per celebrar l’esdeveniment a l’espai de La Llàntia, a cavall dels dos municipis del Maresme. L’any passat, el Departament de Territori tampoc va autoritzar el Festival Arts d’Estiu -predecessor del Mar d’Estiu- a la platja dels Pins de Pineda de Mar, que finalment es va acabar cancel·lant.
Aquest divendres, l’executiu català ha argumentat la contaminació acústica, la manca de temps per fer tota la tramitació legal i la falta d’informes acreditatius com a motius de la denegació.
En un comunicat conjunt, l’empresa i els dos ajuntaments de l’Alt Maresme consideren que la resolució del Govern “lesiona els drets fonamentals de les persones i el seu lliure accés a la cultura”, i defensen l’interès social “clar i contrastat” del festival. Apunten que prendran una decisió “en les properes hores”.
També recorden que ja s’han venut més de 16.000 entrades per a l’esdeveniment previst per al 3 d’agost, amb un programa de 12 concerts. “Ningú amb sentit comú pot manifestar que un festival de música, amb artistes contrastats i per a tots els públics, i que finalitza la seva activitat a les onze de la nit, pertorba el dret al descans de les persones”, afirmen els tres actors al comunicat.
Per això anuncien que estan “analitzant” la resolució del Govern per “prendre una decisió sobre la viabilitat o suspensió definitiva del festival”, alhora que es reserven “el dret legítim d’iniciar les accions legals pertinents” contra la decisió de l’executiu català.
Pel que fa a la possible nova ubicació, Paralelos Musicales i els dos ajuntaments indiquen que seria dins dels mateixos municipis.
Les raons de la denegació
Segons fonts del Departament de Territori, els promotors del festival Mar d’Estiu van presentar la sol·licitud d’autorització d’ocupació del domini públic al terme municipal de Santa Susanna el 13 de maig de 2024, un temps “manifestament insuficient per poder iniciar una via de diàleg i col·laboració que permetés evitar perjudicis per a totes les parts després d’haver denegat el permís l’any passat”.
El projecte va rebre un total de 66 observacions o suggeriments per part de la ciutadania, contraris a la celebració del festival amb al·legacions que assenyalaven en la seva majoria la contaminació acústica. En concret, la major part de les al·legacions presentades en el marc del tràmit d’informació pública per part dels veïns del barri de la Bella Mar de la localitat de Pineda de Mar s’oposaven a la celebració del Festival Mar d’Estiu, en base a la contaminació acústica a què es troben sotmesos per la gran quantitat de festivals que se celebren a la zona de “La Llàntia”, on, juntament amb el festival Mar d’Estiu també es pretén la celebració d’altres festivals com el Psycobilly, Barraques i Apaches, a part de les guinguetes Escora i Moloco.
A partir d’aquí es van reclamar diversos informes, incloent els emesos pel Servei de Prevenció i Control de la Contaminació Acústica i Lumínica de la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic. Aquest informe supedita els permisos a que els dos Ajuntaments decretin l’exempció dels límits de la contaminació acústica, tràmit que segons Territori no ha iniciat cap dels dos consistoris.
La resolució també indica que “la manca de suspensió dels objectius acústics contravé la normativa en matèria de contaminació acústica esmentada i per tant, les exigències indicades pels propis Ajuntaments de Pineda de Mar i de Santa Susanna, els quals condicionaven el seu posicionament favorable a l’estricte compliment de la indicada normativa”.
A la resolució denegatòria, a més de les recomanacions de l’informe sobre contaminació acústica del departament d’Acció Climàtica, s’ha tingut també en compte les conclusions del Síndic de Greuges a l’expedient del 26 d’abril de 2023 on s’indicava que “la solució a la celebració d’aquest festival sense contravenir les normes i afectar als veïns és buscar una ubicació alternativa que satisfaci a totes les parts, per una banda, que garanteixi el dret al descans dels veïns i que no vegin vulnerat el dret a la inviolabilitat del domicili…” i recomanava la seva reubicació en una altra zona del municipi que no comporti molèsties als veïns.
També s’indica que el promotor va realitzar la sol·licitud del permís de forma “totalment extemporània” i “sense tenir en compte el termini de quatre mesos per a notificar la resolució expressa, a comptar de la data d’entrada de la sol·licitud en el registre de l’òrgan competent per a la tramitació”.