Els Mossos d’Esquadra han sancionat, de mitjana, 31 vehicles al dia per circular amb la ITV caducada aquest 2023 a la demarcació de Girona. En total, entre gener i novembre, es van obrir 11.351 expedients per no haver passat la inspecció tècnica obligatòria. A la comarca de la Selva, es va multar a un total de 2.303 vehicles.
La xifra del 2023 de vehicles sancionats per tenir la ITV caducada és inferior a la del 2022. Llavors es van multar 13.831 vehicles, un 18% menys. Segons detalla el cap de l’Àrea Regional de Trànsit de Girona, Joan Costa, aquesta disminució es deu al fet que “els efectes de la pandèmia es van suavitzant i les xifres de vehicles que circulen amb la ITV caducada s’estan normalitzant”. En aquest sentit, Costa explica que el confinament per la Covid-19 va provocar un augment en la detecció de vehicles circulant sense ITV, que els Mossos atribueixen a tres causes principals.
La covid-19 va propiciar més sancions per ITV caducada
D’una banda, com exposa Costa, “la immobilització de vehicles va fer que s’encavalquessin moltes inspeccions vençudes”. Quan les estacions ITV van reprendre l’activitat, “van quedar col·lapsades” dels que esperaven poder renovar la ITV. Segons el cap de l’Àrea Regional de Trànsit de Girona, s’hi afegeix que “hi havia propietaris de vehicles que no passaven la inspecció a l’espera de comprar un cotxe nou i circulaven amb vehicles vells amb deficiències tècniques”. Això, en un moment en què “la producció estava saturada i els terminis d’entrega dels vehicles nous es perllongaven diversos mesos”.
Per últim, la pandèmia també va augmentar la manipulació dels adhesius que acrediten que s’ha passat la ITV. El cap de l’Àrea Regional de Trànsit de Girona assegura que “alguns propietaris van aprofitar que la normativa per la covid no permetia que els tècnics les enganxessin al vidre a l’interior del vehicle, per revendre’ls o col·locar-los en altres vehicles familiars en mal estat que no passarien la inspecció”. De fet, el cap del cos també assegura que periòdicament detecten conductors que “modifiquen els adhesius per allargar la vigència de la ITV”.
Costa alerta que “manipular o modificar l’etiqueta ITV d’un vehicle és un delicte del Codi Penal per falsificació, que pot arribar a comportar penes de presó”.
La Selva, la segona comarca amb més sancions de la demarcació
Les comarques gironines on més expedients sancionadors es van obrir el 2023 per circular amb la ITV caducada són les que tenen més població. Així, a l’Alt Empordà els Mossos van sancionar un total de 2.367 vehicles. La segona comarca amb més sancions és la Selva, amb 2.303; seguida del Gironès, amb 2.251.
El cap de l’Àrea Regional de Trànsit de Girona, Joan Costa, atribueix que la majoria de sancions per aquesta infracció es posin a les comarques de costa i al Gironès. “És on s’acumula més afluència de vehicles”, diu. En conseqüència, és aquí “on més possibilitat de detecció d’infraccions hi ha”. En aquest sentit, Costa recorda que a la zona “hi ha molta mobilitat de pas per l’AP-7, que connecta amb Europa i és un eix de circulació principal per tota la nació”. A més, també hi ha “molts desplaçaments per turisme, sobretot a la Costa Brava i al Pirineu”.
Sancions de fins a 200 euros
Costa recorda que circular amb la ITV en regla és obligatori per “seguretat viària, perquè la inspecció revisa els elements bàsics de seguretat d’un cotxe”. Així recorda que “per circular amb la ITV caducada, es posa una denúncia administrativa, que va associada a sancions de fins a 200 euros amb una immobilització instantània del vehicle, si presenta deficiències greus que posin en risc la circulació”.
A més, el cap de l’Àrea Regional de Trànsit de Girona alerta que “en cas d’accident, moltes companyies asseguradores no cobreixen el sinistre dels vehicles que circulaven amb la ITV caducada”. I que això passa “perquè s’incompleix el contracte, de la mateixa manera que si es condueix sota els efectes de l’alcohol”, conclou.