Portal de Continguts Digitals de Ràdio Marina

Els Mossos augmenten la vigilància contra el robatori de coure a tot Catalunya


Els Mossos d’Esquadra han elevat de nivell 1 al 2 el Pla Operatiu Especial (POE) Metall per tal de reduir el robatori de coure a tot Catalunya, sobretot en infraestructures bàsiques com el ferrocarril. Des del 23 de febrer el nivell 2 només estava actiu a les regions policials Metropolitana Nord i Sud i al Camp de Tarragona. Ara, però, la resta de regions passaran de nivell 1 a 2 per abordar de forma “integral” un problema que no es preveu resoldre a curt termini.

El comissari de la Prefectura Rafel Comes ha dit que Adif no és “culpable” de patir robatoris, sinó “víctima”. Les noves mesures impliquen fer més pressió sobre els delinqüents, fer més controls preventius de trànsit i en deixalleries i més intel·ligència policial.

El robatori de coure creix un 31%

Des del mes de maig del 2023 fins a l’abril d’enguany s’han registrat 5.885 incidències vinculades en aquest àmbit respecte a les 7.162 denunciades durant l’any anterior, entre furts, robatoris amb força, danys i actes vandàlics. Les regions policials del Camp de Tarragona, Metropolitana Nord i Metropolitana Sud concentren el 50% dels fets denunciats en aquest àmbit.

La sostracció de coure a la xarxa ferroviària d’ADIF creix un 31%. En el període comprès entre maig del 2023 i abril del 2024 es van denunciar 263 fets respecte als 199 del període anterior. Durant el darrer any (des del maig del 2023 fins a l’abril del 2024) s’han fet 271 detencions, un 18% més respecte al mateix període de l’any anterior. Un 75% tenen antecedents, i un 30% tenen més de 10 antecedents.

Segons els Mossos, els autors no actuen sols. Formen part d’una xarxa criminal i en cada sostracció participen entre 2 i 4 persones. Per cada fet van canviant els participants, la qual cosa dificulta la imputació de grup criminal i facilita penes baixes en cas de ser detinguts. Els lladres roben el coure per vendre’l i en algunes ocasions tenen connivència amb deixalleries que fora del marc legat els compren el material sostret. Majoritàriament, són robatoris en obres en construcció a l’aire lliure, o en empreses sense que aquests fets tinguin una afectació directa per a la ciutadania en general. La immensa majoria de delinqüents han estat detinguts in fraganti. Es mouen en vehicles i furgonetes i en moltes ocasions els titulars dels vehicles són testaferros.

Hi ha deixalleries que tindrien connivència amb els lladres

L’any passat es van realitzar 312 inspeccions en gestors de residus i des de l’inici d’aquest any fins ara s’han dut a terme 172 controls. Al voltant d’un 17% han acabat amb infraccions. De fet, de les 326 deixalleries que hi ha a Catalunya, la majoria a l’àrea metropolitana, un 10% no col·laboren amb la policia o directament entorpeixen les seves inspeccions. Així, poden amagar el nom dels venedors de coure o impedir l’entrada dels agents. Això, només els suposa una sanció administrativa de fins a 600 euros. Les infraccions ho són majoritàriament per irregularitats a l’hora de complimentar registres obligatoris, en ometre les comunicacions obligatòries als Mossos d’Esquadra i en ometre dades obligatòries en els registres.

Línies ferroviàries accessibles i amb poca vigilància

Del total de fets vinculats al robatori de metalls, un 3% estan relacionats directament al robatori de coure en les xarxes ferroviàries. En aquest cas, durant el darrer any (període comprès entre maig del 2023 i abril del 2024) es produeix un increment del 31%, passant de 263 fets a 199 denunciats per Adif. Pel que fa a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, les dades registrades durant el mateix període són 13 fets.

Pel que fa a les sostraccions de coure amb afectació en les línies ferroviàries, els llocs de les sostraccions són de molt fàcil accés per vies de servei paral·leles a la xarxa ferroviària. Normalment, no hi ha testimonis ni vigilància o altres mesures de seguretat.

Sostreuen cable de catenària, és a dir, un cable elèctric aeri que forma part del sistema d’alimentació elèctrica dels trens. Per sostreure’l solen utilitzar unes perxes de fusta per despenjar el cable de catenària i no electrocutar-se. Un cop a terra el tallen amb una serra radial pels dos extrems. Aquest cable no té plàstic de protecció, per la qual cosa no cal cremar-lo per a extreure’l, això fa que sigui molt aprofitable, sense cap esforç i és fàcilment enrotllable.

També sostreuen cable de senyalització (semàfors i altres senyals). Pelen o cremen aquest cablejat sostret per eliminar el plàstic que el recobreix i que podria tenir el logotip d’Adif. D’aquesta manera és més difícil, en cas de ser interceptats per la policia, demostrar l’origen il·lícit del cablejat.

L’Àrea Metropolitana Nord és una de les regions que concentra més robatoris

Per tipologies delictives, el 62% són furts, un 19% robatoris amb força i 19% danys. Les Regions Policials Camp de Tarragona, Metropolita Nord i Metropolitana Sud concentren el 50 % de fets, situant-se en 3.711 fets denunciats. Per distribució horària, l’acció delictiva es produeix en un 41% a la tarda (15 h a 23 h), un 39% al matí (7 h a 15 h) i un 20% a la nit (23 h a 7 h).

Si es compara el període de maig del 2023 a abril del 2024 amb l’any anterior es constata un increment notable de l’activitat policial. Es registra un 77% més d’hores destinades al POE Metall (de 16.473 hores a 29.298), un 38% més de controls policials (de 2.954 a 4.083), un 74% més d’identificacions (de 5.640 a 9.859) i un 18% més de detencions (de 229 a 271).

Reduir i prevenir els furts i garantir els serveis bàsics

El POE Metall marca dos objectius principals. D’una banda, prevenir i reduir la delinqüència relacionada amb les sostraccions de metall. D’altra banda, garantir els serveis bàsics a la ciutadania, atès que una part de fets delictius recauen sobre infraestructures de serveis a la població, principalment equipaments i línies de conducció energètica, línies de telefonia i xarxa ferroviària.

Els investigadors aplicaran estratègies ja experimentades i contrastades en plans dissenyats en la lluita contra la multireincidència per abordar aquest fenomen, com el Pla d’Acció Tremall a Barcelona pels furts o el pla Bakuraa la Regió Policial Metropolitana Nord. L’objectiu serà maximitzar les possibilitats d’ingrés a presó dels investigats o l’adopció de mesures cautelar com les ordres d’allunyament.

El Gabinet de Coordinació Central del POE Metall va decidir aquestes mesures aquest dimecres a la tarda en una reunió presidida pel comissari en cap del cos, Eduard Sallent. La trobada va servir per decidir que totes les regions policials estiguin al mateix nivell de pressió policial per aquest fenomen que principalment afecta empreses, també obres i infraestructures crítiques, però que ha sortit a la llum sobretot pel robatori en vies de tren.

Els Mossos també volen que la fiscalia demani més ordres d’allunyament sobre aquestes instal·lacions, millorar la coordinació amb els operadors ferroviaris a l’hora de comunicar els incidents en temps real i derivats de les caigudes de tensió de les línies elèctriques, activar la Unitat Central d’Incendis Estructurals de la Policia Científica especialitzada en aquests tipus d’activitat il·lícita que estigui relacionada amb incendis, reforçar el control visual de les vies per detectar si hi ha persones no autoritzades, incrementar els controls de trànsit, en diferents franges horàries i diferents vies de comunicació viària i implementar la vigilància aèria amb l’activació d’helicòpters i el dron d’ala fixa.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

El més llegit