L’Associació de Comerciants de Lloret de Mar han encarregat un estudi per poder desenvolupar una estratègia per promoure l’especialització i potenciar els espais comercials. Amb l’estudi conclouen que cal crear clústers comercials.
El novembre del 2023, l’associació va encarregar un estudi a l’observatori econòmic Eixos.cat. Aquesta anàlisi es va poder fer a través d’una subvenció de la Cambra de Comerç de Girona, mitjançant el programa “Apoyo del comercio minorista 2023“, cofinançat pel Fons Social Europeu i el Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme.
L’estudi va geolocalitzar totes les activitats econòmiques a peu de carrer de Lloret de Mar. Així, va constatar que, el mes novembre, hi havia més de 1.700 establiments actius, tot i ser temporada baixa. De fet, des de l’associació assenyalen que Lloret té un dels índexs de nombre d’establiments per cada 100 habitants més alts de Catalunya, segons l’Índex de Dotació Comercial.
L’anàlisi va ubicar que les activitats comercials es localitzen en 10 eixos principals. En aquestes àrees hi ha més de 40 negocis actius. Pel que fa al comerç i serveis hi ha més de 1400 activitats a Lloret. Pel que correspon a la restauració i hostaleria actualment hi ha 559 activitats. Així mateix, també s’han identificat més de 470 establiments buits.
Amb l’estudi, l’Associació de Comerciants de Lloret vol activar les zones que queden al voltant o a prop dels principals eixos comercials. Així, plantegen crear una estratègia de promoció econòmica del municipi amb clústers comercials.
Crear clúster comercials
Els clústers comercials són concentracions d’establiments en una zona determinada on el fet que els caracteritza és que tenen un grau d’elevada especialització.
Des de l’associació apunten que, un negoci que neix i creix dins d’un clúster serà sempre un negoci més especialitzat i tindrà bones opcions de supervivència per l’impuls que rep de l’entorn comercial del clúster. Com el grau d’especialització és tan alt, els negocis d’un clúster es recomanen els uns als altres i col·laboren en donar servei conjuntament, fet que genera fonts de negoci extra, en forma de vendes creuades entre els negocis del clúster.
Així, conclouen que un cop funcionen aquests clústers atrauen usuaris compradors exigents que sempre busquen nous trams de servei dins de l’oferta del clúster. A més, assenyalen que per la creació i gestió d’aquests clústers cal la col·laboració dels propietaris dels negocis i, també, de l’Ajuntament de Lloret de Mar.