test

Portal de Continguts Digitals de Ràdio Marina

El TSJC descarta una compensació de 426,6 milions a Abertis després de la finalització de la concessió a la C-32/C-33


El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha rebutjat que la Generalitat hagi de compensar Abertis amb 426,6 milions per la C-32, l’autopista del Maresme i la C-33. La companyia reclamava aquesta compensació després de la finalització de la concessió el 2021. L’alt tribunal exposa que el sistema compensatori implicava que s’executessin unes inversions que no es van dur a terme i que el Conveni Marc de Maresme no implicava una garantia absoluta de trànsits sense contrapartida.

En principi, l’empresa va presentar una demanda perquè se la compensés amb 426,6 milions. En aquesta cal descomptar els 65 milions que ja va rebre de la Generalitat amb relació als trànsits, més els interessos corresponents. Per tant, reclamava 361 milions d’euros addicionals. Ara bé, el TSJC estima que “no es donen els condicionants” establerts en el Conveni Marc del Maresme.

La sentència del TSJC

Segons resol la sentència, a la qual es pot presentar un recurs de cassació, assumir la interpretació que fa la concessionària li “garantiria uns ingressos que faria desaparèixer el principi de risc i ventura amb la consegüent desnaturalització de la concessió, assimilant-la a un contracte de serveis”.

També considera que es col·locaria la companyia en una “situació privilegiada” perquè se li compensaria la disminució d’ingressos. Això seria, no només per les causes alienes previstes en el Conveni Marc del Maresme, sinó també per causes que podrien afectar altres empreses concessionàries. Aquestes podrien ser un descens del trànsit causat, per exemple, per una crisi econòmica o per un encariment dels preus dels combustibles.

El conjunt d’actuacions previstes serien la Ronda Maresme i ramal BlanesLloret. També la connexió de la C-32 amb l’A-2 i la pacificació de l’N-II. Tot plegat, uns treballs que no s’han fet i, per tant, el TSJC diu que no hi ha res a compensar.

Sobre la possibilitat que finalment fossin 152,2 milions d’euros de forma proporcional, la sentència afirma que “el contracte concessional és aplicable al principi de risc i ventura i la proporcionalitat no resulta del text del conveni. O es realitzen les infraestructures i es compensava mitjançant el sistema específic previst, o no s’executaven les obres i no hi ha compensació”.

El Govern va aprovar mitjançant un acord de Govern el 21 de desembre del 2022 el pagament de 94,1 milions d’euros a Invicat per diferents conceptes relacionats amb la liquidació final de la concessió repartits en els 65 milions del conveni del Maresme, 23,3 milions d’euros per una sèrie de mesures d’homogeneïtzació tarifària (bonificacions i descomptes als usuaris). A més de 5 milions d’euros més per l’ampliació de la concessió fins a la seva connexió amb la carretera GI-600 per a la construcció, conservació i explotació d’un nou ramal lliure de peatge per connectar l’autopista amb Blanes i Lloret de Mar. Es tracta d’una quantitat que correspon a les despeses que va tenir la concessionària, però l’obra no es va executar mai.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

El més llegit