El Centre d’Atenció Primària (CAP) de Calella ha posat en marxa el projecte Zona Mood. Es tracta d’una iniciativa per detectar el risc de soledat no volguda en preadolescents i fer prevenció de problemes de benestar emocional derivats d’aquesta situació.
El projecte Zona Mood compta amb la participació de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva. Amb aquesta iniciativa s’han organitzat diverses sessions a l’escola El Far de Calella, amb dinàmiques grupals per detectar aquests sentiments de soledat.
Des de la Corporació explica que, per a percebre el risc, s’utilitza l’escala de valoració SESFaR. És una escala dissenyada pels mateixos professionals que impulsen Zona Mood i avalada per un grup multidisciplinari d’experts dels àmbits sanitari, social i educatiu. Aquesta escala té en compte aspectes de l’àmbit sanitari i de benestar emocional, relacional, familiars, educatius i socials. Així, a partir, d’aquesta detecció es pot fer una intervenció precoç per afavorir el benestar emocional dels infants i les seves famílies.
Aquest any, s’hi han afegit dos centres més
Zona Mood és un projecte sorgit com un treball final del Màster en Gestió Integral de Serveis en Atenció Primària, Socials i Hospitalaris (GESAPH, edició 2022 – 2023). La capacitat del projecte va quedar reflectida en la prova pilot completada el 2023. Aquí, amb el projecte, es va detectar un 5,6% d’alumnes amb risc lleu i 1,4% amb risc moderat després d’una primera valoració. Hi van participar 68 alumnes de les escoles El Far de Calella i Agustí Gifre de Sant Gregori de Girona.
Aquest 2024 s’ha avançat en la implementació del mètode de treball i les eines necessàries per dur a terme la intervenció, ampliant-se la mostra d’alumnes a quatre centres educatius. Així, al Far de Calella i l’Agustí Gifre de Sant Gregori s’hi han sumat l’Escola Taialà de Girona i Castanyer de Sant Joan Les Fonts. Serà a través de la participació de tres institucions més: l’Institut Català de la Salut de Girona, la Fundació Hospital d’Olot i Comarcal de la Garrotxa i la Fundació Sanitària Mollet.
L’escala SESFaR
La primera fase del programa consisteix a passar l’escala SESFaR als alumnes dels centres participants per conèixer el context inicial dels alumnes de cinquè i de sisè. L’elecció d’aquesta franja educativa es justifica pel fet de ser una etapa en què ja es poden detectar problemàtiques vinculades a la soledat no volguda. Així, els impulsors de Zona Mood poden anticipar-se i evitar que aquest sentiment augmenti.
L’experiència de la prova pilot va reflectir que en la majoria de casos, en funció de les respostes obtingudes de l’escala SESFaR, la comissió avaluadora va suggerir fer una derivació al pediatre de l’infant en una decisió consensuada amb la família. Aquesta comissió es combina amb tres sessions grupals a les escoles, que segueixen una dinàmica similar al d’un taller d’activitats.
Al centre, les activitats i sessions les dirigeix el professional d’infermeria vinculat al centre educatiu a través del programa ‘Salut i Escola’ o del servei de pediatria i el o la Referent de Benestar Emocional i Comunitària (RBEC) i l’educador o educadora social del centre. A més, les sessions també introdueixen la figura del local influencer. Es tracta d’un alumne de quart d’educació secundària (ESO) o de batxillerat interessat en el projecte i que ha desenvolupat algun treball relacionat amb la temàtica.