La música en viu de pagament va sumar 4,2 milions d’espectadors a Catalunya l’any 2022 i una recaptació a taquilla sense precedents, de 86,5 milions. Així ho apunten dades de l’Anuari SGAE 2023. D’aquesta manera, Catalunya es torna a situar lleugerament davant de la Comunitat de Madrid en volum d’espectadors (42.684 més) i supera encara més àmpliament els seus 75,1 milions d’euros de recaptació. Són els macrofestivals els que decanten la balança cap a Catalunya, amb 688.764 espectadors, 62.000 més que a Madrid, tot i que en els darrers anys la diferència s’ha anat estrenyent. En canvi, el saldo d’espectadors de concerts ordinaris i festivals mitjans segueix sent favorable a Madrid, que acapara el 25% dels concerts que se celebren a tot l’Estat.
Catalunya va acollir el 2022 13.642 concerts, un miler més que l’any 2019. En aquest sentit, s’ha refet del sotrac de la pandèmia i les baixes xifres dels anys 2020 i 2021. Això no obstant, segueix lluny de la Comunitat de Madrid (CAM), que també supera el seu registre de 2019 i amb gairebé 25.000 concerts pràcticament dobla els que es fan al principat. No és novetat que Madrid acapari aquest rànquing, ja que aquesta comunitat acull històricament un de cada quatre concerts que se celebren a l’Estat.
Pel que fa al nombre d’espectadors de concerts Madrid també guanya, però no en la mateixa proporció. Les sales i recintes de més gran capacitat de Barcelona (Estadi Olímpic, Palau Sant Jordi, Parc del Fòrum, entre altres) equilibren la balança i permeten sumar més públic amb menys concerts. En aquest sentit, l’any passat la Comunitat de Madrid va registrar tan sols 20.000 espectadors més de concerts: 3,53 milions a la CAM per 3,51 milions de Catalunya.
Els macrofestivals encara decanten la balança
Però si a aquest públic hi sumem el dels assistents a macrofestivals (esdeveniments de més de 10.000 espectadors), aleshores el saldo total d’espectadors de música en viu el 2022 (i els anys precedents) passa a ser favorable a Catalunya: 4,2 milions aquí i 4,16 milions a Madrid, l’any passat.
En els darrers anys la comunitat madrilenya ha anat creixent en nombre de festivals i d’aforaments d’alguns dels que ja existien -cas de MadCool. La diferència de públic de macrofestivals aquí i allà s’ha anat fent més estreta, però els grans esdeveniments catalans -com Primavera Sound, Sónar, Cruïlla i Barcelona Beach Festival, entre altres- encara s’imposen en volum d’assistents. Concretament, el 2022 (l’any abans de l’aterratge del Primavera Sound a Madrid i el del doble cap de setmana de concerts del festival a Barcelona) el públic de macrofestivals catalans va ascendir a 688.764 persones. El dels madrilenys, en canvi, a 626.358.
Són 62.406 espectadors de diferència (un 10% més). Ara bé, l’any 2017 la distància amb Madrid era de 241.000 espectadors. Catalunya va assolir aquell any 827.000 espectadors en macrofestivals i Madrid es va quedar en 585.000, és a dir un 30% menys. Des d’aleshores aquesta diferència s’ha anat fent més i més petita. Particularment des de l’any 2018 en què el festival MadCool va canviar la Caja Mágica per un recinte amb capacitat per 35.000 persones diàries més.
Val a dir que en el conjunt de l’Estat és el País Valencià qui acumula més espectadors de macrofestivals. De fet, dels 5,5 milions d’espectadors que reuneixen aquest tipus d’esdeveniments a tot l’Estat del 2022, 1,03 milions corresponen a festivals valencians. Així, el País Valencià concentra 2 de cada 10 espectadors de macrofestivals.
Per això en aquest territori la relació de públic per concerts i grans certàmens es reparteix gairebé a parts iguals. A Catalunya, en canvi, els segons representen només un 16,4% del total d’espectadors de música en directe, i a Madrid un 15,1%.
Recaptació històrica el 2022
El tipus de concert (en sala, estadi o macrofestivals) determina el volum final de públic, però també la facturació. A Madrid se celebren molts més concerts que a Catalunya, com s’ha vist. Tot i això, el pes dels macrofestivals i concerts en grans recintes, amb els elevats preus de les seves entrades i abonaments, eleven la facturació global. Així s’entén que amb només 40.000 espectadors més que Madrid, Catalunya arribés el 2022 a una recaptació a taquilla de 86,5 milions. Madrid es va quedar en 75,1 milions, segons dades de l’Anuari SGAE 2023.
Per la indústria del directe a Catalunya els 86,5 milions són un rècord històric. Aquest se situa més de 10 milions d’euros per sobre del 2019. Aquest any va ser el darrer abans de la pandèmia i que ja va ser el de més recaptació registrat fins aleshores.
Catalunya i Madrid són en aquest ordre les comunitats amb més recaptació el 2022. Juntes sumen quasi el 36% de la facturació de la música en viu a tot l’Estat, prop de 162 milions d’euros. En canvi, Andalusia, amb més públic que ningú (4,3 milions i el 17,7% del conjunt) obté una facturació menor a les altres dues: 62,2 milions d’euros.